Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers

Friday, September 7, 2012

Lagi mengenai kehamilan!


Assalamualaikum ibu-ibu mengandung!

Tapi entry ni untuk yang belum kahwin ke yang belum mengandung lagi pun boleh baca. Boleh tambah pengetahuan dan mana tau berguna apabila tiba masanya nanti. InsyaAllah. Hehe.

Kali ni saya nak share sikit mengenai air selusuh yang selalu orang sibuk cakap tu. Fungsinya ialah untuk mengurangkan sakit contraction, yang penting kita kena yakin. Mudah-mudahan kan? Fuh! 

Bidan saya beritahu, "Seelok-elok air selusuh ialah air akar kembang fatimah yang sudah direndam + air zam-zam dan SUAMI kena bacakan Surah Maryam untuk dihembuskan kepada campuran air selusuh tu. Apa-apa pun minta maaf kat suami sebab dengan doa suami yang akan permudahkan proses bersalin nanti."

Besar kan tanggungjawab suami? Saya ni da la banyak kumpul dosa kat pejal. Tapi saya tau pejal tak pernah simpan dalam hati, dia tau saya memang baran tak kena masa sikit. (lagu fynn jamal pula dah. hehe).

Selain air selusuh, suami pun boleh bacakan air Surah Yassin. Kena minum masa sakit contraction tu gak. Suami suami suami ye. :D

Untuk akar fatimah tu, saya dapat info daripada kawan saya Nana. Dia bagi saya free je akar tu. Thank you so much tau Nana! Nana beritahu, "Kena rendam akar fatimah tu bila nak dekat-dekat due, sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum tarikh dijangka bersalin. Bila akar tu makin kembang maknanya betul la dah nak dekat. Rendam dengan air putih biasa je."

Harap dapat beri sedikit info ye. Semoga proses bersalin kita semua dipermudahkan oleh Allah SWT dan selamat semua hendaknya. InsyaAllah. Amiin..

Wassalam..

No comments:

Post a Comment